Silnik rakietowy na paliwo ciekłe
Sekcja silników rakietowych koła MELProp rozpoczęła swoją działalność w 2015 roku wraz z projektem silnika rakietowego na paliwo ciekłe. Jest on jednym z pierwszych tego typu silników w Polsce i ma zastosowanie czysto badawcze – dzięki niewielkim rozmiarom i modułowej konstrukcji może być niewielkim nakładem kosztów przystsowany do badania różnych konfiguracji materiałów pędnych, komór spalania oraz dysz.
Pierwszym krokiem w procesie projektowania było poczynienie wstępnych założeń projektowych takich jak: -zasilanie silnika mieszanką podtlenku azotu i nafty lotniczej -wykorzystanie grafitowych dysz, co pozwala na łatwą modyfikację ich kształtu i rozmiaru -chłodzenie silnika obiegiem wodnym Nasępnie wykonano szereg podstawowych obliczeń i analiz (m.in. przy użyciu oprogramwoania NASA CEA), które pozowliły ustalić parametry pracy silnika oraz jego wymiary:
Na ich podstawie wykonano model 3D silnika oraz przeprowadzono symulacje spalania, przepływu ciepła w układzie chłodzenia oraz naprężeń konstrukcji. Analizy te zostały wykonane w ramach prac przejściowych członków koła.
Na chwilę obecną projekt jest w fazie końcowej-wykonane/zamówione zostały wszystkie elementy silnika i w najbliższym czasie przeprowadzone zostaną pierwsze jego testy. Hybrydowy silnik rakietowy
Kolejnym krokiem w działalności sekcji rakietowej było zaprojektowanie silnika, który mógłby zostać przystosowany do lotu. Wybór padł na silnik hybrydowy, łączący w sobie zalety silników na paliwo ciekłe i stałe:
-wysoki impuls właściwy -bezpieczeństwo użytkowania -prosta konstrukcja -brak konieczności chłodzenia (izolację zapewnia samo paliwo)
Silnik wykorzystuje mieszankę N2O (utleniacz) i PCV (paliwo) spalanych w aluminiowej komorze spalania. Aby wyeliminować konieczność chłodzenia (które w silniku hybrydowym jest niemożliwe) zastosowana zostanie izolacja komory spalania oraz grafitowa dysza (odporna na wysokie temperatury). Do tej pory przeprowadzono wszystkie konieczne prace projektowe-od wykonania analizy numerycznej pracy silnika, przez analizy wytrzymałościowe jego konstrukcji po rysunki techniczne.
Podstawowe parametry silnika:
W najbliższej przyszłości koło MELProp starać się będzie o dofinansowanie projektu ze środków Małej Puli Na Projekty Naukowe. |