Silnik rakietowy na paliwo ciekłe
Sekcja silników rakietowych koła MELProp rozpoczęła swoją działalność w 2015 roku wraz z projektem silnika rakietowego na paliwo ciekłe. Jest on jednym z pierwszych tego typu silników w Polsce i ma zastosowanie czysto badawcze – dzięki niewielkim rozmiarom i modułowej konstrukcji może być niewielkim nakładem kosztów przystsowany do badania różnych konfiguracji materiałów pędnych, komór spalania oraz dysz.
Pierwszym krokiem w procesie projektowania było poczynienie wstępnych założeń projektowych takich jak:
-zasilanie silnika mieszanką podtlenku azotu i nafty lotniczej
-wykorzystanie grafitowych dysz, co pozwala na łatwą modyfikację ich kształtu i rozmiaru
-chłodzenie silnika obiegiem wodnym
Nasępnie wykonano szereg podstawowych obliczeń i analiz (m.in. przy użyciu oprogramwoania NASA CEA), które pozowliły ustalić parametry pracy silnika oraz jego wymiary:
ciąg | 150 N |
impuls właściwy | 230 s |
ciśnienie w komorze spalania | 20 atm |
stosunek paliwa i utleniacza (O/F) | 7.5:1 |
średnica komory spalania | 43 mm |
długość komory spalania | 200 mm |
wydatek czynnika chłodzącego | 1 kg/s |
Na ich podstawie wykonano model 3D silnika oraz przeprowadzono symulacje spalania, przepływu ciepła w układzie chłodzenia oraz naprężeń konstrukcji. Analizy te zostały wykonane w ramach prac przejściowych członków koła.
Na chwilę obecną projekt jest w fazie końcowej-wykonane/zamówione zostały wszystkie elementy silnika i w najbliższym czasie przeprowadzone zostaną pierwsze jego testy.
Hybrydowy silnik rakietowy
Kolejnym krokiem w działalności sekcji rakietowej było zaprojektowanie silnika, który mógłby zostać przystosowany do lotu. Wybór padł na silnik hybrydowy, łączący w sobie zalety silników na paliwo ciekłe i stałe:
-wysoki impuls właściwy
-bezpieczeństwo użytkowania
-prosta konstrukcja
-brak konieczności chłodzenia (izolację zapewnia samo paliwo)
Silnik wykorzystuje mieszankę N2O (utleniacz) i PCV (paliwo) spalanych w aluminiowej komorze spalania. Aby wyeliminować konieczność chłodzenia (które w silniku hybrydowym jest niemożliwe) zastosowana zostanie izolacja komory spalania oraz grafitowa dysza (odporna na wysokie temperatury). Do tej pory przeprowadzono wszystkie konieczne prace projektowe-od wykonania analizy numerycznej pracy silnika, przez analizy wytrzymałościowe jego konstrukcji po rysunki techniczne.
Podstawowe parametry silnika:
ciąg | 1125 N |
impuls właściwy | 206 s |
ciśnienie w komorze spalania | 23 atm |
stosunek paliwa i utleniacza (O/F) | 4:1 |
czas pracy | 10 s |
długość silnika | 700 mm |
średnica silnika | 75 mm |
W najbliższej przyszłości koło MELProp starać się będzie o dofinansowanie projektu ze środków Małej Puli Na Projekty Naukowe.